Trudy Veninga

Hoe vaak ben jij op zoek naar het juiste plaatje? Besteed je ook zo veel tijd aan het maken, ordenen en bewerken van foto's? Spaar je ook plaatjes voor ‘het geval dat’? Check je ook de rechtenvrijheid? Scroll je je ook suf door de emoticons om de juiste sfeer op te roepen? Twijfel je tussen foto, snapshot, film, animatie? 

Ik ook. De hele tijd. Maar Hoe beter we gezien worden, hoe minder we worden gehoord. Het citaat, de kop van een krantenartikel (Seije Slager, politicoloog, 1977) over de digitale 10’s, ijlt na. Het confronteert me. Het vraagt om bezinning.

Waarom?

Beelden zeggen meer dan woorden. Beelden onderschrijven woorden, verbeelden de sfeer, maken de situatie in één klap duidelijk. Toch?

Sociale media zijn erop afgesteld dat zichtbaarheid het streven moet worden.

(Overigens voor beide kanten, lees ik in het artikel. Zij creeëren beelden van ons…)

De marketingtechniek 'de kracht van herhaling' idem. Uit onderzoek blijkt dat er 7x contact nodig is voordat mensen het beeld met jou associëren. Foto's, plaatjes, emoticons, een slogan moeten dus vooral worden herhaald. Toch?

Nee.

Politiek is geen marketing. Politici zijn geen verkopers. Een goede politicus, ook de lokale, heeft een visie en ideeën om de maatschappij te verbeteren. Zelfs minister-president Rutte blijkt die te hebben: "Alles komt neer op veiligheid en banen. Als dat in orde is, dan kunnen mensen leven zoals zij willen.", zegt hij in Trouw op 28 december 2019.

Rutte creeërde het beeld van de visie als roze olifant bij de H.J. Schoolezing uit 2013. Het beeld ging een eigen leven leiden, waardoor niet duidelijk werd wat de premier wel met het land voor heeft. Hij had er goed aan gedaan een beeld te creeëren over zijn kennelijk belangrijkste issues: veiligheid en banen. Dan hadden we het nu geweten.

Iedere politicus verdient het zichtbaar te zijn om zijn visie. De minister-president is vanwege zijn functie ondertussen wel zichtbaar en bekend geworden, maar jij -met jouw goede ideeën voor je eigen gemeente- wilt het nog worden. Toch?

Zichtbaarheid alleen kan nooit het streven van een politicus zijn. Het doel is gehoord worden. De beelden ondersteunen de (kern)boodschap. Vergeet dus de selfie's als je de techniek toch niet beheerst. Zoek niet langer naar die ene emoticon die precies past. Houd het eenvoudig.

Dus?

Creeër geen olifant, laat je visie zien. Laat deze wel leiden, maar niet afleiden door het beeld.

En daarnaast, eigenlijk  nog belangerijker: vergeet nooit te glimlachen om contact te maken. In het echt. Want daarmee geef je betekenis aan je woorden en maak je het beeld levend. Dat overtuigt echt.

En nu nog een plaatje….


Trudy Veninga is trainer communicatieve vaardigheden, gespecialiseerd in de politieke praktijk van raadsleden en bestuurders. Ze heeft een ontembare passie voor het lokale politieke bestuur. Ze coacht, begeleidt en adviseert individuele politici en fracties, en helpt gemeenteraden het debat aantrekkelijk en navolgbaar te maken. Komt op voor het ambt van politici en voor vrouwen in bestuursfuncties. www.depolitiekeschool.nl

Wil je je visie echt goed leren formuleren? Je doelen beeldend en begrijpelijk over het voetlicht brengen? De Politieke School helpt je.