Over Trudy Veninga

“Ik ben van mening dat raadsleden ertoe doen. Dat alle meningen tellen en dat goed debat leidt tot goede besluiten die de samenleving verder helpen. Ik denk vooral ook dat het kán in de gemeentepolitiek: eerlijk, open, gefundeerd, respectvol, met elkaar én met voldoening de richting van je gemeente bepalen.”

Welkom in De Politieke School. Ik sta klaar om je te helpen je weg te vinden op het politieke speelveld. Of je nu beginnend of ervaren politicus bent, raadslid of wethouder...

Het helpt ons allemaal als raadsleden lol hebben en houden in hun vak. En er in groeien! Met liefde combineer ik daarom mijn jarenlange praktijkervaring in de lokale politiek met mijn professie als trainer in communicatieve vaardigheden. Daarmee hoop ik mijn steentje bij te dragen aan de kwaliteit politieke debat, aan respect voor het werk van lokale politici, en aan jouw communicatieve en politieke vaardigheden.

Wie is Trudy Veninga

Mijn politieke loopbaan kenmerkt zich door mijn persoonlijke gerichtheid op mensen en relaties. Ik kan me goed inleven in mensen, en ben oprecht geïnteresseerd in hun drijfveren.

Ik houd ervan mensen te helpen. Met deze kracht ga ik enthousiast en gedreven te werk om doelen te bereiken die voor mijzelf of voor mijn opdrachtgever van belang zijn. Daarbij jongleer ik met mogelijkheden en schakel ik mijn netwerk in. In een team draag ik graag mijn steentje bij. Bij voorkeur zorg ik er dan voor dat ieder tot zijn recht komt en dat de onderlinge verhoudingen goed blijven. Mijn kennis en ervaring deel ik openhartig met mensen met wie ik werk.

Sinds 2004 ben ik actief met trainen, coachen en begeleiden van politici. Als pionier heb ik de raadscommunicatie opgezet in een middelgrote gemeente. Vanaf 1992 ben ik politiek actief in gemeentelijke, provinciale en regionale besturen. Daarvoor was ik werkzaam in commerciële en secretariële functies.

Wat zeggen andere over Trudy Veninga?

Referenties

Lenie-Kelder-referentie-Politieke-School
Lenie Kelder
Raadslid Kern en Gezond, Gemeente Castricum

De zeer uitgebreide training Vanuit Regie Naar Resultaat heb ik gevolgd. Wat levert het mij op: kennis, zelfvertrouwen, eigen projectie zien, omgaan met projectie van anderen.  Inzetbaar voor: samenwerken is de toekomst, de mogelijkheden zien, de lijnen korter maken en preventieve middelen inzetten.
Blij dat ik geïnvesteerd heb in mezelf.

Kees-Langeveld-referentie-Politieke-School
Kees Langeveld
Fractievoorzitter CDA, gemeente Hillegom

Ik denk dat het succes van de kreet ‘geen formulieren maar mensen’ wel bewijst dat ik iets opgepikt heb van de cursus. Morgen behandeling van de programmabegroting in Hillegom. Onze motie voor een duurzaamheidsregeling (isolatiemaatregelen) kan nu al op een meerderheid rekenen. Tot slot: toeschouwers van de algemene beschouwingen vonden mijn betoog "ijzersterk, met die drie duidelijke punten".

Als raadslid heb ik prettig contact met Trudy gehad. Fijn om met iemand die kennis heeft van het politieke veld te kunnen sparren buiten je eigen cirkel. Praktische tips, maar vooral concrete relevante vragen die je als raadslid aan het denken zet.
Wij hebben elkaar via de telefoon gesproken, het contact was open en laagdrempelig, waardoor ik de vrijheid voelde om elke vraag te kunnen stellen. Dank voor je tijd, advies en tips.
Ik kan Trudy dan ook van harte aanbevelen mocht je als raadslid of fractie willen sparren of concrete vragen hebben.

Jessica Keijzer
Raadslid VDG, Gemeente Oss
Marjon-Verkleij-referentie-Politieke-School
Marjon Verkleij
Fractievoorzitter CDA, Gemeente Alphen aan den Rijn

Allereerst dank voor het mooie boek, heb het doorgebladerd en complimenten hoe het is samengesteld. Daar zitten zeker bruikbare tips in om door te geven. Graag wil ik nog een referentie schrijven over de cursus: Met veel plezier heb ik deelgenomen aan de cursus, die Trudy op een prettige èn professionele wijze geeft, ook in coronatijd! Wat zij mij geleerd heeft is vooral: focus. Daarnaast geeft Trudy veel praktische werkwijzen om het veel omvattend raadswerk te stroomlijnen. Zeker een aanrader voor beginnende raadsleden, ook voor ervaren raadsleden is hier nog veel te leren.

Lammert-Westra-referentie-Politieke-School
Lammert Westra
Fractievoorzitter CDA, Gemeente Alphen-Chaam

Binnen één jaar van politiek niet actief (wel geïnteresseerd) via lijsttrekker naar fractievoorzitter vroeg om ondersteuning. Deze heb ik van Trudy gekregen. Naast handvatten voor het houden van een betoog en het opstellen van reacties op collegevoorstellen was vooral het stellen van prioriteiten en je daaraan houden (focus) een belangrijke les die ik van Trudy mocht ontvangen. Dit betaalde zich al meteen uit tijdens mijn eerste Algemene Beschouwingen. We werden gehoord, gezien en geciteerd in de krant! En kregen de complimenten. Ook via de Politieke Kaderschool krijg je mee hoe het binnen andere gemeenteraden gaat en krijg je meer zelfvertrouwen om jouw (politieke) verhaal te houden.

Een training gevolgd bij De Politieke School, omdat ik het als raadslid van groot belang acht om zoveel mogelijk kennis en vaardigheden op te doen die bijdragen aan het zijn van een zo goed mogelijk volksvertegenwoordiger.
Wat me bevalt aan de training is het maatwerk dat geboden wordt en de scherpe inzichten van Trudy.

Anoniem
Raadslid uit een middelgrote stad

Volg De Politieke School op sociale media: