Kadertraining Het Politieke Spel
Wat is het ?
Deze training leert fractievoorzitters het debat richting te geven en vaardiger te worden in de publieke rol. We werken aan leidinggevend gezag.
Volledige beschrijving
De training richt zich op de leiderschapsrol van de fractievoorzitter op bepalende momenten in een begrotingsjaar: de kadernota en de begroting. Politiek leiders (in spé) leren hoe ze zich met hun fractie kunnen voorbereiden op optimale kaderstelling en controle op belangrijke besluitmomenten.
In de training staan timing en navolgbaar politiek handelen centraal. De fractievoorzitters werken aan actieve politieke agendering, duidelijke presentatie en een zichtbaar profiel. Ze doorgronden de Planning en Controlcyclus als sturingsinstrument.
De Kadertraining Het Politieke Spel bestaat uit drie workshops. Workshops uit de Spel- en Praktijktraining sluiten hier goed op aan.
Doel
Het doel van de training is dat de fractievoorzitter in staat is politiek leidend te zijn in de lokale politiek.
Programma
De training kent drie specifieke workshops. Deze zijn gericht op politieke en communicatieve voorbereiding op de kadernota- of de begrotingsbehandeling en bevat de volgende onderdelen:
Workshop Planning & controlcyclus
- Formulering politieke doel(en) van de fractie
- Planning en Controlcyclus als sturingsinstrument
- Uitwerken van een politieke route
Workshop Algemene Beschouwingen
- Bepalen communicatiestrategie
- Start schrijven van Algemene Politieke Beschouwingen
- Presenteren van Algemene Politieke Beschouwing
Workshop Leiderschap op het speelveld
- Presentatie (pitch) fractiemissie
- Missie verbinden aan verschillende situaties.
- Politiek Ondernemerschap in de praktijk
Met het oefenen en het verwerken van de missie in Presentatie en in de Algemene Beschouwingen en leren de deelnemers een flink aantal politieke vaardigheden toepassen. Bijvoorbeeld:
doelen opstellen, argumentatie op orde, kort en bondig presenteren, overtuigen, begrotingsstukken doorgronden, belangen doorgronden, communiceren, profiel opbouwen.
Opbrengst
Dit levert de training op:
- Een bruikbare presentatie over de thema’s van de fractie
- Een direct toepasbaar stappenplan om doelen te agenderen
- Kennis en inzicht hoe doelen in de beleidsbegroting te verwerken
- Tijdig besef van de politieke inzet bij de behandeling van Kadernota en/of Begroting
- Argumentatievaardigheden om optimaal resultaat te boeken
- Inzicht in en besef van het politieke (rollen)spel
- Dieper begrip hoe de begroting als middel in gezet kan worden
- Gedegen kennis van de gemeentelijke planning & controlcyclus
- Een startpunt voor alle onderhandelingen
- Een heldere kernboodschap als start voor communicatie
- Tijd en ruimte om los van de waan van de dag te werken aan de Algemene Beschouwing
- Handvatten om als fractie meer politiek profiel te krijgen
- Persoonlijk advies en feedback
Resultaat
Je werkt aan je leiderschapskwaliteiten.
Praktijk
Een workshop duurt 1 uur. De duur van de volledige training wordt door de deelnemer bepaald en is afhankelijk van de leerwens. Workshops kunnen doorlopend worden gevolgd volgens de agenda van De Politieke School. Er zijn mogelijkheden tot individuele consulten, fractieteamtrainingen en het aanschaffen van ander leermateriaal. Om tot een ideale leerroute te komen is een gratis intakegesprek aan te vragen.
Trainingstijd 1 – 3 uur
Voorbereiding per workshop 0,5-1 uur
Verwerkingsopdracht per workshop 1-2 uur in te passen in het dagelijks werk
Maximaal 10 personen per workshop
Trainer: Trudy Veninga
Doelgroep
Fractievoorzitters en hun “rechterhand”, bijvoorbeeld de financieel woordvoerder, de vice-fractievoorzitter of een fractie-assistent of -ondersteuner. In de workshop is ruimte voor twee leden per fractie. De training staat open voor kandidaat-fractievoorzitters.
Er is geen vooropleiding nodig om de cursus te kunnen volgen
Het niveau van de cursus is afgestemd op competentiemodellen voor fractievoorzitters. Dit is het competentiemodel voor raadsleden + de leiderschapscompetentie. Gemeenteraadsleden behoren tot het lekenbestuur: “behorend tot het volk en niet tot de geestelijke stand, te weten geen vakman”
Competenties
Presenteren, debatteren, argumenteren, communiceren, omgevingsbewust handelen, onderhandelen, overtuigen, resultaatgericht handelen, leiderschap
Leerdoelen
Doelgericht handelen en koers bepalen
Procesvaardig in het politieke handelen
Positioneren op het speelveld
Beïnvloeden besluitvormingsproces
Rolvastheid volksvertegenwoordiger
Transparant en navolgbaar profiel